Sakura och Hanami

Äntligen, äntligen, äntligen är sakuran här! Sakura är det japanska ordet för körsbärsblomma och det är en säsong som har stor betydelse för detta land. I Japan börjar skolorna sina skolår nu, universitetsstudenter har nyligen avslutat sina studier och startar sina karriärer i samma säsong och “moving season” är ett faktum. Sakuran är en skör och vacker liten blomma som välkomnar våren efter vintern. Livet kommer igen.

2018-03-29 09.30.24 1.jpg

Blomningen kommer lika plötsligt som den är förbi. Den är väldigt kort och pågår bara i ett par enstaka veckor. För att fira sakuran ger sig japanerna ut i parker runt om i landet för att beskåda blommorna, en aktivitet som heter Hanami. Hanami betyder ordagrant “blomtittande” och aktiviteten kan te sig på lite olika sätt beroende på åldersgrupp. Det vanligaste är att man packar ihop en picknick, sätter sig i en park under sakura-grenarna på en filt och spenderar en dag med att äta, dricka, samtalas, skratta och allmänt umgås. Det är otroligt trevligt och mysigt!

2018-03-29 09.34.16 1.jpg

I helgen var vi ute på Hanami i Tsuruma Park här i Nagoya. Det var en riktigt lyckad dag! Solen sken varmt och vi kunde sitta ute i t-shirt utan problem. Blommorna var fullt utblommade och en varm bris sökte sig försiktigt genom grenarna. Drömmen!

2018-03-29 09.37.57 1.jpg

Mot kvällen blev det givetvis lite svalare så vi blev inte så sena hem. Men vi hann vara kvar så pass länge att de tände de små lyktorna som hängde i trädens grenar.

2018-03-29 09.31.56 1.jpg

Allt blir så mycket mysigare med sakura. Bara att promenera fram och tillbaka från jobbet nu känns plötsligt så mycket vackrare. Man gör det mer än gärna. Som ni märker serverar jag er en liten fotobomb i detta inlägg och tyvärr är det endast mobilbilder jag serverar er. Jag har tagit lassvis med bilder med min kamera men tyvärr varit för lat för att lägga in dem i datorn och redigera. En annan gång!

I morse när jag gick till jobbet såg det ut såhär. Kan inte bara alla dagar vara såhär vackra?

2018-03-29 09.27.44 1.jpg

På tal om lite annat så kommer Max familj hit till Japan om ett par dagar. Galet! Det betyder att det är semester på gång! Hurra! Vi har ett fullspäckat schema framför oss där vi ska slåss med turisterna i ett fullpackat Kyoto, upptäcka staden mellan havet och bergen – Kobe, gå på fredsmuseum i Hiroshima och slutligen hälsa på Hachiko och Sky Tree i Tokyo.

2018-03-29 09.24.19 2.jpg

Efter den semestern kommer jag jobba i ca tre veckor och sedan gå på semester på nytt när mina föräldrar kommer och hälsar på! Hur bra ska inte jag ha det nu framöver? 🙂

2018-03-29 09.24.19 1.jpg

Leave a comment